Amikor Amerikában kitört az ingatlanpiaci válság, mindennél fontosabb lett az értékesítés folyamatában az idő - ár tényező, és ez már nálunk sincs másképp, hiszen eladó ingatlanból van rengeteg, fizetőképes vevőből egyre kevesebb. A verseny a vevőért egyre kiélezettebbé válik.
Szóval, van egy árucikked, amit vonzóvá kell tenned, és mi más tenné azzá, mint a csomagolás.
A home staging lényege abból áll, hogy az eladásra szánt ingatlanokat hozzuk olyan állapotba, hogy az kívánatos legyen a leendő vevő számára, hiszen az ingatlanspecialisták szerint, és nyugat-európai kutatások szerint is az érdeklődők cirka fél perc alatt eldöntik, hogy érdekli őket az ingatlan vagy sem.
Tehát az első benyomás mindent visz! Könnyen elképzelhetjük azt a helyzetet, amikor a potenciális vevő egy eladásra szánt családi ház előtt, a bejárattal szemben megállva koszos kukákkal, flakonokkal, üres kartondobozokkal találja magát szembe. Még ha az épülettel nincs is semmi baj, a tulajdonos személyéről rögtön kiderül, hogy mennyire nem érdekli a környezete szépsége, a lehetséges vásárló pedig egyáltalán nem azt fogja érezni, hogy abban a lakásban akar majd élni.
Ezért ne feledkezzünk el az udvart megtisztítani, a leveleket összegereblyézni, kidobálni az üres flakonokat. Takarítsuk le a kerítést, a bejárati ajtót, és a csengőről se feledkezzünk el, ha nem működik, akkor pedig javítsuk meg mindenképpen. A tisztítószerek, rongyok se legyenek szem előtt, ezeket tároljuk a garázsban, pincében. Ha már bent van a vevőjelölt a lakásban, akkor is könnyen menekülőre foghatja, ha szembetűnő a rendetlenség, kellemetlen szagok terjengenek vagy taszító a légkör.
Első a listán, és nem véletlenül, hogy rakj rendet, avagy lomtalaníts!
Minden olyan dologtól meg kell szabadulni, ami nem idegen szem elé való; kezdjük el összepakolni, becsomagolni a költöztetni kívánt és nem mindennapi használatú tárgyakat (ezeket tegyük a pincébe, garázsba, vagy a lakás kevésbé frekventált helyiségébe). A limlomok megeszik a teret - a lakberendezők is ezt mondják; ha elpakoltad, elajándékoztad az utolsó kupac felesleges holmidat, rádöbbensz, hogy a lakás sokkal nagyobb, mint gondoltad volna. Tippként még azt javasolnám, hogy sok segélyszervezetnek adhatod át a felesleges ruhaneműidet és bútoraidat, az állatmenhelyek pedig még a leharcolt ruhaneműknek, takaróknak is nagyon örülnek.
A rendrakással egyenértékű mozzanat, a kíméletlen takarítás, ugye tudod miről beszélek?
Nem tessék-lássék takarítás, hanem padlótól a plafonig tartó, a kilincsektől kezdve a csillárokon és a csempéken át az ablakkeretekig tartó súrolás. A tisztaság mindig újszerűvé varázsolja a lakást, és nincs is annál jobb, amikor friss, tiszta illat költözik a lakásba.
Semmi sem rontja az eladás esélyeit jobban, mint amikor belép a potenciális vevő a lakásba, és a levegőben terjeng a cigi vagy a háziállatok szaga. Ezért mindig szellőztessünk alaposan és rendszeresen, de azt nem is kell mondanom, hogy ezt ne csak akkor tegyük, amikor várjuk a vevőjelöltünket (de érkezése előtt mindenképpen)!
Hívjunk ezermestert (vagy az ismerőseink között érdeklődjünk, hátha tud valaki segíteni), mert a csöpögő csapok, a megrepedt burkolat, a sötét színű, gombás tömítés a fürdőkád körül, a koszos fürdőszobai fugák jócskán csökkentik az ingatlan értékét. Van, amikor muszáj bevetnünk egy tisztasági festést is, ilyenkor mindenképpen valamilyen világos, semleges színt válasszunk, semmi esetre sem valami erős, rikítót.
A bútorokat tekintve, kerüljük a túlzsúfoltságot, viszont az sem igaz, hogy egy csontüres lakás kívánatosabb lenne. Az a megállapítás sem állja meg a helyét, hogy a falhoz tolt bútorokkal tágasabb hatást lehet elérni; az a lakás vonzó, ahol jó ritmusban, mutatósan, a térben vannak elhelyezve a bútorok. Legyél kreatív, vegyél pár szaklapot vagy magazint, és rendezd át úgy a lakást, mintha egy bemutatótermi enteriőr lenne. Arra is szenteljünk egy kis figyelmet, hogy régi, foltos, vagy netán szakadt függönyt ne hagyjunk fent, hanem egy fal színével harmonizáló, könnyed darabot tegyünk a helyére.
Ha már az ablakoknál tartunk, akkor a legjobb, ha igazán profin megtisztítjuk az ablakokat, hiszen minél több fény jut be a lakásba, minél világosabb, annál könnyebb eladni azt.
Minthogy valamilyen szinten, most díszletről beszélünk, az sem mindegy, hogy milyen a bevilágítása. Legyen mindenhol elég erős villanykörte beszerelve, legyen elég lámpa mindenhol (általános, mennyezeti, falikar, asztali lámpák), és legyenek ezek is akkurátusan megtisztítva. Amikor pedig arra kerül a sor, hogy bemutatásra kerül a lakás, kapcsoljuk fel az összes lámpát, akár nappal van, vagy már késő délután, mert így a vevőnek az az érzése támad, hogy ez egy fényes, világos, tágas lakás.
A személyes tárgyakat, emlékeket, relikviákat is jobb, ha biztonságos helyre elcsomagoljuk, mert az a cél, hogy a vevő úgy tudja magát elképzelni a lakásban, mintha a saját otthonába lépne be, nem pedig, mintha vendégségbe érkezne. Ez pedig a rengeteg családi fotó, trófea, a fürdőben a kád szélén sorakozó kozmetikai flakonok közt nem fog menni, a vevőket nagymértékben feszélyezik az ilyen helyzetek. Amit viszont tanácsos "bevinni" a lakásba, az maga a természet: pár darab dísznövény a bejáratnál, egy színes virágokkal teli váza az asztalon, de akár csak egyetlen szál szép virág is képes "felmelegíteni" a szobát. Arra kell törekedni, hogy a lakás ne legyen fakó és steril, és ebben a növények nagyszerű segítőtársaink, de azért túlzásba se essünk, ne csináljunk díszkertet a lakásból.
A lakás befotózását természetesen ha lehetséges, e folyamatok után ejtsük meg.
Ha a lakást a legelőnyösebb formájába hozzuk, akkor egy nem túl nagy befektetéssel a maga kategóriájában egy versenyképes ingatlannal várhatjuk az érdeklődőket. Ezzel a home staging által elért vizuális tuninggal gyorsabban, és talán értékén, vagy picit még annál is többért tudjuk eladni lakásunkat, ami a ráfordított energia és pénz arányában még mindig jobban megtérül, mintha hosszú ideig csak állna az ingatlanpiacon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése